You are hereOnderwijs

Onderwijs

warning: Creating default object from empty value in /customers/e/5/a/josdemeyer.be/httpd.www/modules/taxonomy/taxonomy.pages.inc on line 34.

Bijna 41% van de 50-plussers in het onderwijs kiest voor deeltijds werk

Minister Hilde Crevits.jpg

Bijna 41% van de 50-plussers in het onderwijs kiest voor deeltijds werk.

In het onderwijs kiezen personeelsleden steeds vaker voor een verlofsysteem om deeltijds te kunnen werken. Dat blijkt uit de cijfers die Vlaams parlementslid Jos De Meyer opvroeg bij minister Crevits van Onderwijs.
Op vijf jaar tijd verhoogde het aandeel van de personeelsleden met een dienstonderbreking van 22,54% (schooljaar 2012-2013) tot 30,44% (schooljaar 2016-2017). Bij de personeelsleden ouder dan 50 jaar gaat om een toename van 28,86 naar 40,78%.

Secundair onderwijs 3,6 keer ruimer omkaderd dan basisonderwijs

Per leerling werkt in het voltijds secundair onderwijs 3.6 keer zo veel ondersteunend personeel dan het basisonderwijs. Dat bleek uit de cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer opvroeg bij minister Crevits van Onderwijs.

Behoedzaam omgaan met asbestverwijdering op scholen

klas.jpg

Na de inventarisstudie in 2017 door OVAM (de Openbare Vlaamse afvalstoffenmaatschappij) zijn verschillende scholen gestart met asbestverwijdering. De studie was voorlopig beperkt tot 300 scholen, maar het is de bedoeling om er een ruimer vervolg aan te geven. Dat blijkt uit het antwoord dat Vlaams parlementslid Jos De Meyer kreeg op zijn vraag daarover aan minister Crevits van Onderwijs.

De minister antwoordde:

Dringend nood aan startersplatform en loopbaanpact!

Minister Hilde Crevits.jpg

Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer ondervroeg minister Crevits opnieuw over het loopbaanpact. Hij had vragen over de timing van het loopbaanpact in het algemeen, maar ook specifiek over een zgn. pool van niet-benoemde leraars om die een jaar werkzekerheid te bieden en om de scholen te helpen vervangingen sneller te regelen. Dat element zou namelijk losstaan van het lopende onderzoek naar taakbelasting van leraren.

Arbeidsongevallen op school vermijden door betere preventie en coördinatie!

Een val is de vaakst voorkomende oorzaak van ongevallen met personeelsleden op school. Dat blijkt uit de cijfers die Vlaams parlementslid Jos De Meyer opvroeg bij minister Crevits van Onderwijs.
In 2016 werden 5622 ongevallen met personeelsleden geregistreerd op de school of het centrum zelf, en 1818 op weg naar school of op een dienstverplaatsing.
De ernst van een arbeidsongeval is pas gekend na consolidatie (en afsluiten) van het dossier, dat is dus niet steeds in het zelfde kalenderjaar.

'STEM is het nieuwe Latijn'

Het aantal leerlingen dat voor een STEM-richting kiest, neemt toe. Meer en meer scholen bieden bovendien opties aan voor wetenschap en techniek. 'Het is een marketinginstrument geworden om leerlingen te lokken.'
Nieuw ingerichte STEM-richtingen (Science, Technology, Engineering and Mathematics) zijn niet altijd een succes, zo concludeerde Vlaams Parlementslid Jos De Meyer (CD&V) uit cijfers van het kabinet van partijgenoot Hilde Crevits. Dit schooljaar hebben scholen 17 nieuwe STEM-richtingen aangevraagd, maar uiteindelijk niet laten doorgaan door een gebrek aan geïnteresseerde leerlingen. Het gaat om specifieke opleidingen zoals houtbewerking of elektronica in de hogere jaren.

Nieuwe STEM-richtingen slaan niet altijd aan

STEM.jpg

Met informatie uit eerder OESO-rapport onderaan de tekst
Veel scholen die sinds dit schooljaar nieuwe technisch gerichte opleidingen aanbieden, trekken daar vaak maar weinig leerlingen mee aan. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-parlementslid Jos De Meyer opvroeg bij Vlaams onderwijsminister en partijgenote Hilde Crevits. De STEM-richtingen (Science, Technology, Engineering and Mathematics, red.) zijn nuttig op de arbeidsmarkt, maar het aantal inschrijvingen volgt niet, zegt De Meyer.

Nooit eerder zo weinig leerlingen op vakscholen

2017-10-10 - bezoek VTS3.jpg

'Trek de kaart van de nieuwste industriële technieken. Maak de transitie.' Dat advies krijgen vakscholen om de dalende inschrijvingen te counteren.

Waarom raakt de vakschool in Vlaanderen maar niet van haar negatief imago af? En waarom vinden jongeren zo moeilijk de weg naar de nijverheidstechnische opleidingen, die nochtans werkzekerheid bieden?

Vervrouwelijking op alle niveaus: van kleuterklas tot hogeschool

man - vrouw.jpg

Vrouwen domineren het onderwijs: amper kwart van personeel is mannelijk

Van de 185.473 onderwijzers, leraren en docenten die dit jaar aan de slag zijn in ons onderwijs, is amper één op de vier een man Foto: Hollandse Hoogte / Bert Spiertz
Ons onderwijs is op álle niveaus gestaag aan het vervrouwelijken, van de kleuterklas tot de hogeschool. Vandaag is nog amper een kwart van het onderwijspersoneel mannelijk. Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) denkt aan een mediacampagne en de hervorming van de lerarenopleiding om het tij te doen keren, maar volgens experts zit de sleutel in de opvoeding van onze kinderen. “Eentje zónder stereotypes”, zegt professor Mieke Van Houtte (UGent).

Meerkost van zwakbezette studierichtingen blijft hoog!

minimumpakketten.jpg

De extra omkadering voor te zwak bezette studierichtingen blijft hoog, stelt Vlaams parlementslid Jos De Meyer vast bij de analyse van de cijfers die hij opvroeg bij minister Crevits van Onderwijs.